Hoe zit het precies met de geldigheidsduur van kwaliteitsverklaringen? Wat moet ik doen als de datum verlopen is?

Dit betreft vooral oude verklaringen en komt onder andere voort uit het feit dat TNO en Kiwa in het verleden een termijn op hun testrapporten hadden staan. Soms ook op verzoek van de fabrikant. Producten die gefabriceerd zijn binnen de geldigheidsduur verliezen de verklaring natuurlijk niet. Dus een ketel uit 2012 met verklaring die geldig was tot 2013 is gewoon toepasbaar. Vandaar ook dat de verklaringen zichtbaar blijven in BCRG.

In principe zou je voor producten die na de geldigheidsdatum geproduceerd zijn, maar aantoonbaar ongewijzigd, ook de verklaring toe kunnen passen. Vaak is dat echter niet het geval, en is het product in een doorontwikkelde versie uitgebracht.

Het uitgangspunt van BCRG is om geen geldigheidsduur op de verklaring te zetten. Dit vinden zij onwenselijk. Kiwa en TNO hebben dit ook van hun rapporten gehaald. Vrijwel alle nieuwe verklaring zijn zonder geldigheidsduur. Uitzondering zijn EMG verklaringen. Omdat die aan wijzigingen onderhevig zijn, moet daar elke (bijvoorbeeld) 3 jaar een nieuwe verklaring voor gemaakt worden. Dit wordt ook door BCRG bewaakt.

06-06-2022