Welk tapwatersysteem moet voor de keuken worden opgenomen als de keukenkraan is aangesloten op de combiketel en er ook een Quooker aanwezig is?

Het protocol spreekt van een "kokend en heetwatertoestel" met als definitie: Close-in boilers en kokendwatertoestellen bevinden zich dicht bij het tappunt, bijvoorbeeld onderin het aanrecht, onder de wasbak. De kranen, behorend bij het toestel, hebben naast een stand voor koud en warm water ook een knop voor kokend water.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij een Quooker combi. Een Quooker combi is aangesloten op de koudwaterleiding, en levert beperkt warm en kokend water. De Quooker combi+ heeft tevens een aansluiting op de warmwaterleiding en geeft kokend water en onbeperkt warm water. Dit wordt ook wel hottfill genoemd, voor instructie zie https://portaal.stichtingkego.nl/support/solutions/articles/101000450819-hotfill-in-de-keuken

De Quooker Pro, enkel en alleen voor kokend water, wordt in de methode in principe buiten beschouwing gelaten. (Deze voorziet niet in de warmtapwater behoefte. Je kunt er niet mee afwassen, handen wassen etc.) Het tapwatersysteem voor de keuken is in dat geval de combiketel.

De Pro kan evenwel met een mengventiel in sommige gevallen ook warm water leveren, dus je zult altijd goed moeten kijken hoe alles is aangesloten.

01-09-2023