Wanneer moet een vakantiewoning of groepsaccommodatie als ‘woonfunctie’ (ISSO 82.1) worden opgenomen en wanneer als ‘logiesfunctie’ (ISSO 75.1)?

Als de functie (woonfunctie of logies) blijkt uit de aanvraag bouwvergunning, en er zijn geen ingrijpende wijzigingen geweest, dan hou je die aan. Als dit niet bekend is, geldt het volgende:

Woonfunctie

Een vakantiewoning die volgens ISSO 82.1 kwalificeert als ‘eengezinswoning’ moet worden opgenomen als woonfunctie

Utiliteit

Een vakantiewoning die volgens ISSO 82.1 kwalificeert als woning in een woongebouw moet worden opgenomen als logiesfunctie, eventueel in combinatie met bijeenkomstfunctie.

Als het gebouw als woning opgenomen moet worden, dan krijgen alle verblijfsruimten een woonfunctie, dus ook de gezamenlijke woon-/eetkamer.

Voorbeelden van Logiesfunctie in een logiesgebouw zijn ‘Slaapverblijven in een hotel, motel, pension of asielcentrum, slaapruimten in opvangcentrum voor tijdelijk verblijf van mensen, slaapverblijven in een brandweerkazerne, (zelfstandige) vakantiewoningen in een logiesgebouw’. Deze voorbeelden staan in tabel 7.1 van de 75.1 (utiliteit).

Als het gebouw als utiliteit opgenomen moet worden, dan krijgen alle groepsruimten een bijeenkomstfunctie.

Groepsaccommodatie

Een accommodatie wordt als ‘groepsaccommodatie’ beschouwd als deze minimaal 20 slaapplaatsen heeft. Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen/groepsaccommodatie.

Kleinere accommodaties voor recreatief verblijf worden beschouwd als vakantiewoning. Een groepsaccommodatie, moet volgens de gegeven definitie (gebruiksfunctie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak aan minimaal 20 personen) altijd worden opgenomen als utiliteitsgebouw (logies, bijeenkomstfunctie).

Een groepsaccommodatie is een logiesfunctie. In een logiesfunctie kunnen zich één of meerdere logiesverblijven bevinden. Een logiesverblijf is een voor een enkel persoon of groep personen bestemd gedeelte (slaapkamer of slaapzaal) van een logiesfunctie.

•    Als er meer dan één logiesverblijven in een gebouw liggen, die aangesloten zijn op een gemeenschappelijke verkeersroute, dan is het gebouw een logiesgebouw. Het moet dan als utiliteit opgenomen worden. Hieronder vallen o.a. hotels, of hotelappartementen/vakantieappartementen in een gebouw met gemeenschappelijke verkeersruimte.

•    Als er maar één logiesverblijf in het gebouw is (wat ook voor een groep van maximaal 19 personen kan gelden), dan is het geen logiesgebouw en moet je het als woning opnemen.

B&B aan huis

Als er een kleine logiesfunctie is in een gebouw waar de eigenaar zijn hoofdverblijf heeft, zoals bijvoorbeeld één of twee gastenkamers bij een bed- en breakfast, dan wordt dat als woonfunctie beschouwd.

Zie ook: https://portaal.stichtingkego.nl/a/solutions/articles/101000392970

28-04-2024

Oude vraag en antwoord:

Wanneer moet een vakantiewoning als ‘woonfunctie’ (ISSO 82.1) worden opgenomen en wanneer als ‘logiesfunctie’ (ISSO 75.1)?

Woonfunctie

Utiliteit

Groepsaccommodatie

•    Als er meer dan één logiesverblijven in een gebouw liggen, die aangesloten zijn op een gemeenschappelijke verkeersroute, dan is het gebouw een logiesgebouw. Het moet dan als utiliteit opgenomen worden. Hieronder vallen o.a. hotels, of hotelappartementen/vakantieappartementen in een gebouw met gemeenschappelijke verkeersruimte.

•    Als er maar één logiesverblijf in het gebouw is (wat ook voor een groep van maximaal 19 personen kan gelden), dan is het geen logiesgebouw en moet je het als woning opnemen.

B&B aan huis

Zie ook: https://portaal.stichtingkego.nl/a/solutions/articles/101000392970