Hoe moet de Rc-waarde worden bepaald van isolatiefolie waarvan geen kwaliteitsverklaring beschikbaar is? Mag deze van productdocumentatie worden opgenomen?

Een Rc-waarde mag niet worden overgenomen van bv. product specificaties. Je mag bij de basisopname enkel een Rc-waarde zelf invoeren indien er van het materiaal een kwaliteitsverklaring aanwezig is in BCRG. Het protocol geeft hierover aan in hoofdstuk 8.2.14: "Als er op een rekening en/of tekening een Rc-waarde bij een bepaalde constructie staat of wordt aangegeven, mag deze niet worden gebruikt. Pas als met een gecontroleerde verklaring is aan te tonen dat de Rc-waarde van de betreffende constructie klopt, wordt deze gebruikt."

Als er tussen de folielagen polyesterschuim aanwezig is, kan wel een dikte worden bepaald. Alle soorten kunststofschuim hebben een lambda <0,1. Daarmee is het polyesterschuim een isolatiemateriaal, en kan je dus wel de dikte van het materiaal aanhouden als isolatiedikte.

06-10-2023

Wij adviseren je bovenstaand antwoord op te nemen in het projectdossier. Je mag afwijken van het antwoord mits zorgvuldig onderbouwd. Voor meer informatie over onze werkwijze verwijzen we naar https://stichtingkego.nl/over-ons/