Hoe moeten vakantiebungalows zonder eigen object_id worden geregistreerd? Is de labelplicht ook van toepassing op stacaravans, ‘chalets’ en ‘chalet-lodges’?

82.1 0 basis

Een pand zonder eigen adres, zoals in dit geval een vakantiewoning, kan wel van een energielabel worden voorzien door gebruik te maken van het veld ‘Detailaanduiding’. Dat is een extra toevoeging aan het adres, waardoor er meerdere energielabels op een adres kunnen worden geregistreerd. Bij een vakantiewoning met alleen een pand-id kan de adviseur dan bijvoorbeeld voor het registreren het adres van het hoofdgebouw gebruiken plus bij detailaanduiding een omschrijving toevoegen, bijvoorbeeld ‘huisje nr 34’. In de handleiding EP-Online voor adviseurs is omschreven hoe dit werkt.
Let op, vanaf begin juli moet er voor het gebruik van detailaanduiding rechten worden aangevraagd bij RVO. Zie onderstaand de tekst.

Een eigen adres aanvragen kan ook, maar daarvoor is medewerking van de gemeente nodig. Er zijn geen bijzondere bepalingen, de labelplicht is ook van kracht als het pand geen eigen adres heeft. En zoals hierboven omschreven is het ook dan mogelijk om een label te registreren.

14-07-2023

Het is mogelijk dat de EP adviseur een situatie aantreft die niet beschreven is in het opnameprotocol. De adviseur kan de vraag stellen via www.stichtingkego.nl. Via dit adviesplatform kan uitsluitsel worden gegeven over het behandelen van de betreffende situatie. Een antwoord van het platform geldt als bewijslast in het dossier. Het is echter niet verplicht het antwoord te gebruiken. De adviseur moet in die situatie wel onderbouwen waarom wordt afgeweken van het antwoord.