Om het renovatiejaar te mogen opnemen moet volgens 7.1.4 90% van de bouwkundige schil, voor zover deze grenst aan buiten, zijn nageïsoleerd of vervangen. Als de zolder van een woning buiten de thermische zone ligt en de zoldervloer moet worden beschouwd als dakoppervlak grenzend aan AOR, is dan het renovatiejaar van toepassing als minimaal 90% van de gevels en ramen is nageïsoleerd en/of vervangen?

Nee, dat klopt niet. In deze situatie moet of het dak worden nageïsoleerd, zodat de zolder binnen de thermische zone komt te liggen, of de zoldervloer moet worden nageïsoleerd, waarbij de zolder buiten de thermische zone blijft liggen (AOR). Dit laatste wordt bedoeld met opmerking 2 onder beslisschema afbeelding 7.3.

06-09-2024

Wij adviseren je bovenstaand antwoord op te nemen in het projectdossier. Je mag afwijken van het antwoord mits zorgvuldig onderbouwd. Voor meer informatie over onze werkwijze verwijzen we naar https://stichtingkego.nl/over-ons/